W dniach od 14 do 21 maja 2014 r. odbyła się wycieczka szkolna do Anglii młodzieży i nauczycieli z Zespołu Szkół Samorządowych w Boguszowie- Gorcach w ramach Programu Comenius.

Pobyt miał na celu zrealizowanie przez uczestników założeń projektu „United by UNESCO”. Była to ostatnia wizyta uczniów wraz z nauczycielami, związana z podsumowaniem dwuletniej współpracy w projekcie takich państw jak: Polska, Anglia, Austria i Słowacja.

Uczestnicy podążali szlakiem zabytków UNESCO oraz zapoznali się z większymi atrakcjami kulturowymi i historycznymi Londynu oraz hrabstwa Derbyshire. Podczas pięciodniowego pobytu w Londynie zwiedzano: Opactwo Wetsminsterskie, Pałac Westminsterski, Pałac Buckingham, London Eye, Big Ben’a, Tower of London, Tate Modern, Shakespeare’s Globe Theatre, muzea: Sherlocka Holmes’a, Historii Naturalnej, Science Museum, Madame Tussaud’s. Uczniowie zobaczyli też największe parki i ogrody królewskie: Hyde Park, St James’s Park, Regent’s Park oraz Kensington Gardens. Kolejne dni spędzono z szkole Ecclesbourne School oraz Chatsworth House w Derbyshire.

Oto krótka relacja uczniów z pobytu w Anglii oraz podziękowania dla osób zaangażowanych w realizację projektu:

W pierwszym dniu naszego pobytu podążyliśmy do Buckingham Palace. Przed pałacem już od rana czekaliśmy na zmianę królewskiej warty. Byliśmy świadkami przepięknej ceremonii, która trwała ponad dwie godziny. Tego dnia Królowa Elżbieta II przebywała w pałacu, przed którym zgromadziły się setki turystów. Udało się nam zrobić niesamowite zdjęcia tuż pod samą bramą wjazdową do pałacu. Następnie, królewskim parkiem St James’s Park, przeszliśmy w stronę Pałacu Westminsterskiego. Jest to miejsce posiedzeń obu izb Parlamentu Zjednoczonego Królestwa (Izby Lordów i Izby Gmin). Obok pałacu mieliśmy możliwość zwiedzania Opactwa Westminsterskiego, które jest miejscem koronacji oraz pochówku królów. Obejrzeliśmy m.in. kaplicę Edwarda Wyznawcy, grobowiec Elżbiety I, nagrobek Margaret Beaufort, Grób Nieznanego Żołnierza, Zakątek Wigów, Zakątek poetów, Kaplicę Królewskich Sił Powietrznych, Krzesło koronacyjne z 1301 r., na którym koronowano większość królów Anglii. Na terenie opactwa pochowanych jest ok. 3300 zmarłych. Wśród nich wybitni poeci i pisarze, muzycy, aktorzy, uczeni, politycy i architekci. Oprócz tego znajduje się tam ponad 600 tablic pamiątkowych, poświęconych wybitnym osobom, nie mającym swoich nagrobków na terenie opactwa. Widzieliśmy również nagrobki: Samuela Johnsona, Karola Dickensa, Rudyarda Kiplinga, Isaaca Newtona, Karola Darwina. Następnie przeszliśmy w stronę wieży zegarowej Big Bena oraz London Eye. Dzięki przejażdżce na „wielkim londyńskim oku” mogliśmy podziwiać malowniczą panoramę Londynu. Dla wielu z nas było to niesamowite przeżycie.

Kolejny dzień spędziliśmy na drugim brzegu Tamizy. Dotarliśmy tam londyńskim metrem. Czuliśmy się jak w filmie z serii Harry Potter. Zwiedziliśmy Tate Modern-brytyjskie muzeum międzynarodowej sztuki nowoczesnej. Następnie przeszliśmy obok malowniczego Millenium Bridge podziwiając zapierający dech w piersiach widok ogromnej St Paul’s Cathedral. Stamtąd tylko kilka kroków dzieliło nas do Shakespeare’s Globe Theatre. Jest to londyński teatr, który aktywnie działał w latach 1599-1642, założony przez braci Richarda i Cuthberta Burbage'ów. Jednym z jego udziałowców był William Szekspir. Wystawiane były tam premiery jego utworów oraz sztuki Bena Jonsona i Johna Webstera. Nasze nauczycielki p. K. Can oraz p. M. Wintoniak zorganizowały nam zwiedzanie teatru i muzeum oraz umożliwiły udział w próbie teatralnej do spektaklu pt. „Julius Caesar”. Prawdziwi aktorzy , ubrani w znakomite stroje, deklamowali swoje role, zwracając się z wielkiej sceny bezpośrednio do nas. Było to niesamowite i niezapomniane przeżycie. Przydała się nasza znajomość języka angielskiego. Następnie przeszliśmy przez Borough Market- największy i najstarszy rynek w Londynie. Przez Tower Bridge udaliśmy się do Tower of London. Jest to budowla obronna i pałacowa monarchów Anglii. Tower of London było więzieniem, z którego podobno nie było ucieczki. Więziono tu m.in. króla Anglii Henryka IV, królową Annę Boleyn, Thomasa More'a, Thomasa Cromwella, Lady Jane Grey. W swej historii budynek był fortecą, więzieniem, pałacem, a nawet służył jako zoo. Do dziś w twierdzy przechowywane są liczne zbroje, broń, klejnoty i insygnia koronacyjne (królewski pierścień i jabłko oraz berło z krzyżem i największym na świecie brylantem Cullinanem I, a także koronę brytyjską zdobioną drugim co do wielkości na świecie brylantem Cullinanem II). Bogactwo monarchii urzekło nas. Mieliśmy również możliwość zrobienia zdjęcia ze strażnikiem Yeoman Guard.

W trzecim dniu wybraliśmy się na słynną Oxford Street. Mieliśmy okazję zobaczyć jak żyją zwykli londyńczycy. Spotkaliśmy tam wielu Polaków, którzy służyli nam pomocą. Odwiedziliśmy muzeum Sherlocka Holmes’a, które wywarło na nas ogromne wrażanie. Zobaczyliśmy muzeum figur woskowych Madame Tussaud. Pod koniec dnia przyglądaliśmy się życiu mieszkańców w Regent’s Park.

Ostatni dzień w Londynie spędziliśmy w Muzeum Historii Naturalnej oraz Science Museum. Kolekcja Muzeum Historii Naturalnej liczy ponad 70 milionów eksponatów, a całość dzieli się na 5 głównych działów: botanika, entomologia, mineralogia, paleontologia i zoologia. Dużą popularnością cieszy się: symulowane trzęsienie ziemi, którego mogą doświadczyć zwiedzający oraz galeria dinozaurów, gdzie znajduje się ryczący, ruchomy dinozaur-robot. W głównym holu stoi odlew szkieletu diplodoka. W Muzeum Historii Naturalnej mogliśmy dotknąć wielu eksponatów oraz wykonać różne symulacje i eksperymenty. W Science Museum znajduje się około 300 tyś. eksponatów z różnych dziedzin nauki i techniki – od niewielkich urządzeń elektronicznych do ogromnych samolotów. Na parterze znajdują się przedmioty powiązane z kosmosem, tj.: rakiety, statki kosmiczne, a nawet oryginalny Apollo 10. Eksponaty umieszczone na pierwszym piętrze związane są z budownictwem, rolnictwem i telekomunikacją, a także pogodą i czasem. Ciekawą jest również jego interaktywna część o intrygującej nazwie „Kim jestem?- budowa i funkcje ciała ludzkiego”. Kolejna elewacja poświęcona jest naukom ścisłym tj. matematyka i informatyka oraz marynarce wojennej. Zobaczyć tu można liczne statki i łodzie podwodne oraz ogromnej wielkości komputery. Na trzecim piętrze znajduje się wyjątkowo interesująca wystawa ukazująca jak w przyszłości będzie wyglądało ludzkie życie. Kolejne części budynku powiązane są z medycyną i weterynarią. Wśród eksponatów muzeum znajdują się sławne wynalazki tj. maszyna parowa Jamesa Watta, parowóz Rakieta George'a, Stephensona oraz odbiornik telewizyjny Johna Bairda. W drodze powrotnej spacerowaliśmy po Kensigton Gardens oraz Hyde Park.

W niedzielę wieczorem przejechaliśmy z Londynu do Derby. W poniedziałek rano czekał nas bardzo pracowity dzień w szkole partnerskiej Ecclesbourne School. Powitano nas wszystkich uroczyście wraz z dyrektorem szkoły p. James’em Namara. Przygotowano bogaty program artystyczny oraz przedstawiono nasze najważniejsze osiągnięcia w projekcie. Prezentacja podsumowała naszą dwuletnią współpracę nad projektem „United by UNESCO”. Uczniowie otrzymali medale, a koordynatorzy puchary. Uwieńczeniem projektu było zakopanie „kapsuły czasu”- puszki zawierającej najważniejsze materiały wypracowane w trakcie trwania projektu oraz pamiątki z wizyt partnerskich. Wspólnie z gronem pedagogicznym Ecclesbourne School, uczniami oraz partnerami zakopaliśmy puszkę i posadziliśmy drzewko w szkolnym ogrodzie. Dzień zakończyliśmy Tea Party. Rozmowom i zabawom nie było końca.

Ostatni dzień z naszymi zagranicznymi przyjaciółmi spędziliśmy w Chatsworth House w hrabstwie Derbyshire. Jest to rezydencja rodu Cavendish, uważana za najpiękniejszą wiejską rezydencję w Anglii. Niektórzy z nas znają ją z ostatniego filmu „Duma i uprzedzenie” gdzie był rezydencją Mr. Darciego. W latach 1569-1584 w rezydencji przebywała królowa Maria Stuart. Na jej pamiątkę, sala w której niegdyś nocowała, nosi nazwę sali „Królowej Marii Stuart”.

21 maja musieliśmy już wracać do Polski. Pożegnaliśmy się z naszymi przyjaciółmi z Anglii, Austrii i Słowacji. Czas spędzony z nimi na zawsze pozostanie w naszej pamięci.

Projekt „United by UNESCO” Programu Comenius trwał od września 2012 roku i skończy się 30 czerwca 2014 roku. Razem wzięliśmy udział w trzech wyjazdach: 2 do Anglii oraz 1 na Słowację. W maju 2013 roku gościliśmy także naszych zagranicznych partnerów w Polsce. Na wizyty partnerskie wyjechało łącznie 24 uczniów oraz 4 nauczycieli. Szkoła pozyskała wysokiej klasy sprzęt multimedialny. Wielu z nas dzięki projektowi po raz pierwszy wyjechało za granicę, po raz pierwszy leciało samolotem lub po raz pierwszy miało możliwość wykorzystania języka angielskiego w praktyce. Dzięki udziałowi w projekcie Comenius poszerzyliśmy swoją wiedzę o różnorodności kultur i języków europejskich. Przygotowaliśmy się do roli aktywnych obywateli Wspólnoty Europejskiej. Nauczyliśmy się samodzielności, przedsiębiorczości, tolerancji, radzenia sobie w nowych, czasem trudnych sytuacjach oraz twórczego rozwiązywania problemów. Dzięki uczestnictwu w programie, nasza szkoła otwarła się na świat, stała się ośrodkiem życia społecznego i kulturalnego.

Mamy nadzieję, że władze miasta w przyszłości również umożliwią nam udział w podobnym projekcie. Teraz zostały nam już tylko wspomnienia … i zapał do nauki języka angielskiego!!!

Dziękujemy:

- władzom miasta Boguszowa - Gorc za możliwość wzięcia udziału w projekcie

- dyrekcji szkoły- p. Katarzynie Kawce oraz p. Wiesławie Król za wsparcie

- i naszym koordynatorom p. Karolinie Can oraz p. Magdalenie Wintoniak, bez których ten projekt w ogóle by nie powstał

 

Uczniowie ds. Programu Comenius